woensdag 7 maart 2012

Ondernemersplan

ondernemersplan

Ondernemingsplan 0 januari 201..

Naam Onderneming



Inhoud
1. De ondernemer 3
1.1. Persoonlijke gegevens 3
1.2. Persoonlijke motieven en doelstellingen 3
1.3. Persoonlijke kwaliteiten 3
2. Het Marketingplan 3
2.1. De onderneming 3
2.2. Idee 3
2.3. De markt 3
2.3.1 Marktontwikkeling 3
2.3.2 Doelgroepen 3
2.3.3 Concurrentie 3
2.4. SWOT Analyse 3
2.5. De marketing mix 3
2.5.1 Product 3
2.5.2 Prijs 3
2.5.3 Plaats & Distributie 3
2.5.4 Promotie 3
2.5.5 Personeel 3
2.6. Doelstellingen 3
2.6.1 Mijn missie 3
2.6.2 Mijn visie 3
3. Het Financieel Plan 3
3.1. Financieringsaanvraag 3
3.2. Financieel plan 3

1. De ondernemer

Heb je een zakelijke partner? 0 Ja* 0 Nee

N.B.: Indien er sprake is van meerdere ondernemers, zoals bij een V.O.F., dan moet heel hoofdstuk 1 door alle betrokken ondernemers worden ingevuld.
1.1. Persoonlijke gegevens

Gegevens ondernemer Gegevens tweede vennoot
Achternaam
Voorletters
Geslacht
Adres
Postcode
Woonplaats
Land
Telefoon
Mobiel
E-mail
Geboortedatum
Nationaliteit
Burgerlijke staat 0 Alleenstaand
0 Gehuwd in gemeenschap van goederen
0 Gehuwd onder huwelijkse voorwaarden
0 Geregistreerd partnerschap
0 Samenwonend (niet geregistreerd) 0 Alleenstaand
0 Gehuwd in gemeenschap van goederen
0 Gehuwd onder huwelijkse voorwaarden
0 Geregistreerd partnerschap
0 Samenwonend (niet geregistreerd)
Naam privé partner
Geboortedatum partner
Thuiswonende kinderen
Leeftijden kinderen
BSN (sofinummer)
Hoogst genoten opleiding 0 Voortgezet onderwijs
0 LBO
0 MBO
0 HBO
0 WO
Diploma behaald? 0 Voortgezet onderwijs
0 LBO
0 MBO
0 HBO
0 WO
Diploma behaald?


Kom je uit een ondernemersgezin? 0 Ja 0 Nee 0 Ja 0 Nee Ben je eerder ondernemer geweest? 0 Ja 0 Nee 0 Ja 0 Nee



Relevante werkervaring
Periode: Omschrijving:

….


….


….



Relevante werkervaring Tweede vennoot (indien van toepassing)
Periode: Omschrijving:

….


….


….




1.2. Persoonlijke motieven en doelstellingen
Hierin beschrijf je waarom je een onderneming wilt beginnen. Motiveer je keuze voor het ondernemerschap.

….


….


1.3. Persoonlijke kwaliteiten

Geef een eerlijk beeld van je persoonlijke sterktes en zwaktes.
Om (meer) inzicht te krijgen in je sterke en zwakke punten kun je een ondernemerstest invullen. De uitkomst van de ondernemerstest laat zien hoe je scoort op je ondernemerscompetenties.

Ondernemerstest 2e vennoot
Voor een betrouwbaar inzicht in mijn kwaliteiten als ondernemer heb ik een ondernemerstest gedaan. 0 Ja
0 Nee 0 Ja
0 Nee
* Indien ja, uitslag ondernemerstest bijvoegen.


Ik denk dat mijn sterke en zwakke punten als volgt zijn:

Sterke punten
Zwakke punten

….
….


Sterke punten
Zwakke punten

….
….




2. Het Marketingplan
2.1. De onderneming

Onderneming
Handelsnaam
Inschrijvingsnummer KvK
Rechtsvorm 0 Eenmanszaak
0 VOF
0 Besloten Vennootschap (B.V.)
0 Stichting
0 Anders, namelijk ……………………………
Datum inschrijving KvK
Wie doet de administratie?
Tarief omzetbelasting
Frequentie van betalen omzetbelasting
BTW nummer
Algemene voorwaarden geregeld?
Vergunningen 0 Niet vereist
0 Wel vereist, (nog) niet verkregen;


0 Verkregen vergunningen


Subsidies
Verzekeringen geregeld ? 0 Nee
0 Ja, namelijk:


2.2. Idee
Dit is de kern van je ondernemingsplan! Hier leg je kort maar krachtig uit wat je wilt gaan doen en waarom je dit wilt gaan doen.


….



2.3. De markt

2.3.1 Marktontwikkeling
Hier geef je aan hoe de markt zich ontwikkelt, zowel op macroniveau als op lokaal niveau.

….



2.3.2 Doelgroepen
Het is belangrijk om uw doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven. Wie zijn je (potentiële) klanten?

….



2.3.3 Concurrentie
Wie zijn jouw concurrenten? Wat zijn de sterke en zwakke punten van de concurrentie en hoe ga jij je onderscheiden?

….




2.4. SWOT Analyse
Wat zijn de sterke en zwakke punten van je eigen onderneming en wat zijn de kansen en bedreigingen die zich in de markt voordoen of gaan voordoen?

Intern (uw bedrijf) Extern (de markt)
Strength (sterktes) Weakness (zwaktes) Opportunities (kansen) Threats (bedreigingen)
…. …. …. ….
Hoe ga ik hiermee om? Hoe ga ik hiermee om? Hoe ga ik hiermee om? Hoe ga ik hiermee om?
…. …. …. ….




2.5. De marketing mix
Met de marketingmix geef jij je bedrijf een duidelijk eigen gezicht. De marketingmix maakt je bedrijf herkenbaar voor de buitenwereld.

2.5.1 Product
Product staat voor meer dan alleen een product of dienst. Wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Welk probleem lost het op? Denk ook aan verpakking, garantievoorwaarden, uitstraling en merk.

….


2.5.2 Prijs
De prijs zegt iets over het product dat je levert, maar ook over het deel van de markt waar je je op richt. Met een hoge prijs trek je een andere doelgroep dan met een stuntprijs.

….


2.5.3 Plaats & Distributie
Hier maakt je duidelijk waar jij je bedrijf vestigt. Gaat je huren of kopen? Start je vanuit huis of kies je voor een bedrijvencentrum/ bedrijfspand?
Beschrijf ook hoe je bedrijfskolom eruit ziet. Hoe verloopt de distributie? (van leverancier tot klant)

….


2.5.4 Promotie
Promotie maken kan op allerlei manieren en via verschillende kanalen. Beurzen, nieuwsbrieven of internet zijn mogelijke promotiekanalen. Wanneer ga je wat precies doen?

….


2.5.5 Personeel
Wie gaan de werkzaamheden uitvoeren? Welk personeel ga je werven en welke eisen stel je aan je personeel?

….



2.6. Doelstellingen

2.6.1 Mijn missie
Wie zijn we, wat zijn onze waarden, hoe willen we met onze klanten en medewerkers omgaan?
Probeer ook zo reëel mogelijk in te schatten hoe groot de omzet is die je verwacht te gaan halen.

….


2.6.2 Mijn visie
Waar wil je over 5 tot 10 jaar staan met je onderneming? Wat ga je doen om te zorgen dat je succes hebt en houdt?

….




3. Het Financieel Plan
3.1. Financieringsaanvraag
Om dit ondernemersplan op een goede manier uit te voeren heb ik een zakelijk krediet van Qredits nodig van € …. met een aflossingstermijn van …. maanden.

3.2. Financieel plan

Voor het opstellen van het financieel plan klik hier: http://www.qredits.nl/producten/ondernemingsplan



Let bij de diverse onderdelen van het financiële plan op de volgende zaken:

1. Het investeringsplan: hierin staat beschreven waarvoor u vermogen nodig heeft.
2. Het financieringsplan: hierin staat beschreven hoe u de vermogensbehoefte (die blijkt uit het investeringsplan) gaat financieren.

Het financieringsplan dient dus, qua totaal bedrag, overeen te komen met het investeringsplan.

3. De exploitatiebegroting: hierin staat vermeld welke verwachtingen u heeft m.b.t. de omzet, de kosten en de winst. Geef altijd een toelichting waarom je een bepaalde verwachting hebt van de omzet, kosten en winst. Onderbouw deze zo goed als mogelijk!
4. De liquiditeitsprognose: hierin staat vermeld welke ontvangsten en uitgaven u verwacht in de komende 2 jaar. Hier wordt maandelijks gekeken wat de saldoveranderingen zijn op uw zakelijke rekening. In de liquiditeitsprognose komt niet alleen de eventueel te ontvangen lening van Qredits altijd terug, maar ook de rente en aflossing van de lening. 05-03-12 door imageproductions Verwijderen

1 – 1 van 1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten